Na het grote succes van Het Pauperparadijs, met meer dan 130.000 bezoekers, brengen de makers met Mammoet opnieuw een openluchtspektakel naar de Oerprovincie van Nederland: Drenthe.
Een avond lang neemt spiritueel leider Urdward (Paul R. Kooij) het publiek mee op een mythische reis. Volgens zijn ‘Icka’-filosofie zijn wij te veel bezeten van onszelf. Met zijn vrouw Freya (Gusta Geleijnse), dochter Luna (Myrthe Burger) en hun volgelingen laat hij oeroude rituelen naspelen om ons daarvan te genezen. De verhalen van de Heilige Mammoetjacht, Het meisje van Yde, het Hert van de Oostvaart en de Steen des Aanstoots laten iedereen zien en voelen wat de geheimen van het leven zijn, die wij in onze tijd zijn vergeten.
Maar tijdens het naspelen van deze verhalen lopen de spanningen binnen het genootschap op. Freya vecht met de belastingdienst, Luna wil weg van haar wereldvreemde ouders, Urdward doet of er niets aan de hand is. Als alles uit de hand loopt verschijnt net op tijd de zondebok.
In een prachtige setting, middenin de natuur op het Buinerveld in Buinen, met betoverende muziek, uitbundige kostuums van gerecycled materiaal, en een speciaal ontwikkelde oertaal: zo actueel heeft u de oertijd nog nooit gezien.
Tom de Ket (regie en scenario) liet zich voor Mammoet inspireren door de bestseller Sapiens van historicus Harari.
“Mammoet is een onvoorspelbaar bont spektakelstuk over neanderthalers. De locatietheatervoorstelling schiet heen en weer tussen sekteperikelen en een groep neanderthalers.” NRC.nl
“De achtergrond van ‘Mammoet’ is adembenemend oer: een weids heideveld met hier en daar een krachtige eik of andere prachtloofbomen onder een Hollands grijze wolkenlucht. Een paar enorme slagtanden steken eruit omhoog, oerkitsch als signaal dat het publiek naar een ‘theaterspektakel over de oertijd anno nu’ gaat kijken.”
Trouw
DE VERLEIDERS richten hun pijlen op de handelaren in big data
Met: Pierre Bokma, Victor Löw, George van Houts, Tom de Ket en Leopold Witte/Peter Drost
Facebook ligt onder vuur omdat ze Cambridge Analytica een kijkje gunden in de profielen van 50 miljoen gebruikers, die zonder dat ze het wisten de meest gevoelige informatie over zichzelf prijs gaven. Met deze informatie wist het bedrijf op sluwe wijze de Amerikaanse verkiezingen te manipuleren. De Nederlandse overheid wil ons met de sleepwet nog nauwlettender en grootschaliger in de gaten kunnen houden. En ondertussen delen wij, de argeloze burgers, de meest persoonlijke informatie gewillig met de hele wereld. Om geoogst te worden door een ieder die er kwaad mee wil.
Het schrikbeeld van Orwells 1984 is nu de verontrustende realiteit. Zonder dat we er erg in hebben, en zonder dat we het erg vinden! Want we hebben immers niks te verbergen. DE VERLEIDERS tonen met hun nieuwe voorstelling #niksteverbergen aan dat iedereen geheimen heeft die niet onthuld mogen worden. Sterker nog: ze tonen aan dat ook jíj geheimen hebt waarvan je zelf niet eens weet dat ze bestaan.
DE VERLEIDERS maken actueel theater, met de diepgang van toneel en de urgentie en snelheid van cabaret. In alle delen worden belangrijke bestuurlijke kwesties op satirische wijze ontrafeld en toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. Volgend theaterseizoen richten zij met hun nieuwe voorstelling #niksteverbergen hun pijlen op de handelaren in big data. De Facebooks, Apples, Googles en Übers van deze wereld. Bedrijven die nu een ongekende macht hebben en zich verheven voelen boven elke wet. Deze bedrijven weten alles van ons. Maar wat houden zij voor ons verborgen?
Kaartverkoop voor DE VERLEIDERS: #niksteverbergen is begonnen in mei 2018.
FIFA Blatter, de val van de voetbalkeizer is een spectaculaire theatrale reconstructie van de ongekende corruptieschandalen rond de wereldvoetbalorganisatie FIFA.
Scherpe satire NRC Handelsblad Blatters leven op volle sterkte gespeeld De Volkskrant Blatter is meer dan voetbal. Een mooie verrassende voorstelling die veel publiek verdient NH-Dagblad
We leven in een tijdperk waarin de Blatters en Trumps van de wereld in staat zijn het hoogste ambt te verkrijgen zonder dat iemand ze aanspreekt op hun leugens en draaierijen.
En wij? Wij genieten van het spektakel en alle sensatie die dat oplevert.
De hoofdpersoon Sepp Blatter zou je een kruising kunnen noemen tussen RICHARD III, de koning die zonder scrupules het mes in de rug van zijn trouwste vazallen stak en KING LEAR, de koning die niet in staat is om –wat uiteindelijk toch onafwendbaar is- afstand te doen van zijn troon.
Schrijver en regisseur Tom de ket, onder andere bekend van theater-hits ‘De Verleiders’ en ‘Het Pauperparadijs’, heeft een hilarisch en bijzonder confronterend hedendaags koningsdrama geschreven dat over meer gaat dan enkel voetbal.
OPROEP
Altijd al eens iets willen schrijven wat anderen kunnen zien of horen? Toneelgezelschap De Verleiders is op zoek naar mensen die hun ervaringen met de politiek willen omzetten in sketches, liederen of wat voor creatiefs dan ook.
Alles mag: sketches, protestliederen, gedichten, of misschien heeft iemand wel een heel nieuw politiek systeem bedacht waar wij iets mee kunnen op het toneel – Tom de Ket
Er wordt volop geklaagd over de politiek. Ook door theatermakers George van Houts en Tom de Ket. Bij het schrijven van hun succesvolle voorstelling ‘Door de bank genomen’ van toneelgezelschap De Verleiders werd er naar eigen zeggen ‘een gordijn opengetrokken’ in hun hoofd. ,,We hadden nog jaren vrolijke cabaretvoorstellingen kunnen maken, of koffiereclames. Maar ik zag dat ons democratisch systeem zo rot was als een mispel,” vertelt Van Houts. Met De Verleiders maken Van Houts, De Ket en acteurs als Victor Löw en Leopold Witte toneelvoorstellingen over actuele onderwerpen als de bankencrisis, de vastgoedfraude of de macht van de farmaceutische industrie. De voorstellingen trokken volle zalen door het hele land. Van Houts: ,,Dertig jaar was ik lid van D66, maar toen heb ik het opgezegd. Ik merkte door al die onderwerpen waar we ons in verdiepten, dat de politiek helemaal niet meer gaat over de belangrijkste zaken.”
Postkoetsen
Ook De Ket is kritisch op ons politieke systeem, al is hij minder boos dan Van Houts. ,,Je kunt je afvragen of het nog wel van deze tijd is. Het stamt uit de tijd van Thorbecke, toen we nog met postkoetsen reden. Kijk naar wat er nu gebeurt in de formatie: straks komt er na weken onderhandelen achter gesloten deuren beleid uit waar uiteindelijk niemand in Nederland voor gestemd heeft. Dat is toch raar?” Hun nieuwe voorstelling heet daarom ‘Stem Kwijt’. Maar de acteurs willen geen voorstelling maken waarin ze hun eigen grieven omzetten in sketches. ,,Al was het maar dat we het niet eens eens zijn met elkaar,” lacht De Ket. Ze willen juist gevoed worden door wat er leeft onder de burgers. Ze hopen dat lezers van deze krant hun ervaringen met de politiek met hen delen. ,,Mensen mogen alles insturen: sketches, protestliederen, gedichten, of misschien heeft iemand wel een heel nieuw politiek systeem bedacht waar wij iets mee kunnen op het toneel. Kom maar op!”
Kijk naar hoe al die mensen in Groningen al jaren worden bedonderd door de NAM. Alsof die scheuren in hun huizen komen van de tractoren die over het land rijden! – George van Houts
Zoethoudertje
Zelf heeft Van Houts ook ervaring. Hij lanceerde een burgerinitiatief, waarbij je iets kunt agenderen in de Tweede Kamer wanneer je voldoende handtekeningen ophaalt. Dat lukte. Het leidde ertoe dat hij vorig jaar zelf in de grote vergaderzaal aan het Binnenhof een pleidooi stond te houden om banken te verbieden nog zelf geld te scheppen. ,,Maar ik ben er niet positiever door geworden over hoe onze democratie werkt,”verzucht hij nu. ,,Ik ben het steeds meer gaan zien als een zoethoudertje voor de burger. De echte beslissingen worden door de banken en de grote bedrijven genomen. Kijk naar hoe al die mensen in Groningen al jaren worden bedonderd door de NAM. Alsof die scheuren in hun huizen komen van de tractoren die over het land rijden!” Zijn de geëngageerde cabaretiers Van Houts en De Ket boze oude mannen geworden die alleen nog maar klagen? De Ket moet er wel om lachen. ,,Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. De onvrede onder veel burgers komt ook doordat ze zich als consumenten gedragen. Mensen willen zich minder inzetten voor de samenleving en willen dat de overheid alles voor hen regelt. En als het niet precies gebeurt zoals wij willen, voelen we ons niet gehoord. Tegelijk heeft de overheid haar burger ook zo opgevoed. Als je mensen geen verantwoordelijkheid geeft, worden het verwende kinderen.”
‘Stem kwijt’
Daarom hopen de twee ook dat hun voorstelling ‘Stem Kwijt’ discussie gaat losmaken. Iets wat ze nu missen, ‘zowel op gemeentelijk als op landelijk niveau’. De Ket: ,,Alle partijen lijken zo op elkaar. De debatten gaan alleen over details. Maar over hoe we ons onderwijs of onze zorg organiseren, daar is amper discussie over. Alsof het nu allemaal zo goed gaat.” Ook de voorstelling zelf moet voor een belangrijk deel uit discussie bestaan. Het idee is dat het publiek elke voorstelling mede beslist welke sketches er worden gespeeld. Zodat bijvoorbeeld in Groningen andere onderwerpen behandeld worden dan in Breda. ,,Tenzij bij de try outs in september blijkt dat ons democratische idee tot een Poolse landdag leidt,” lacht Van Houts.
Doe mee
Wilt u een bijdrage leveren aan de nieuwe voorstelling van De Verleiders? Dat kan. Er zijn twee voorwaarden: het mag niet langer zijn dan twee A4’tjes en het moet over het onderwerp democratie gaan. Verder bent u vrij om iets te verzinnen. Bent u ooit aangelopen tegen de bureaucratie van uw gemeente? Bent u boos over de Haagse politici? Of vindt u juist dat er ten onrechte zo veel geklaagd wordt? Alles mag. Zet uw ervaringen om in een sketch, een lied, een gedicht, een pamflet, een verhaal, of wat u ook maar kunt verzinnen. Mail uw bijdrage naar: verleiders@persgroep.nl. Als uw bijdrage door De Verleiders wordt uitgekozen als onderdeel van hun nieuwe theatervoorstelling, dan ontvangt u twee vrijkaarten voor ‘Stem kwijt’. De voorstelling gaat in oktober in première en reist daarna door het land.
Over pillendraaiers, piskijkers, bedplassers en premiejagers
Na het laatste succesvolle deel Door de bank genomen is dit het onvermijdelijke vierde deel in de glorieuze reeks van DE VERLEIDERS-voorstellingen.
In Slikken en stikken geven DE VERLEIDERS een second opinion over ons zorgstelsel. Over patenten, onbetaalbare medicijnen, draaideurpatiënten, prijsafspraken, faillissementen van ziekenhuizen en miljardenwinsten van verzekeraars en farmaceuten. Maar ook over de mens, die steeds ouder wil worden en zich daarmee uitlevert aan deze zorg-maffiosi. Binnenkort geven we al 30 procent van ons bruto binnenlands product uit aan de medische sector voor het leveren van een gevecht dat niet te winnen is. We gaan namelijk allemaal dood. Punt. Uit.
Kortom: dit wordt een pijnlijke avond. Heel pijnlijk. DE VERLEIDERS zijn terug met een voorstelling zonder verdoving.
Na het laatste succesvolle deel Door de bank genomen is dit het onvermijdelijke vierde deel in de glorieuze reeks van DE VERLEIDERS-voorstellingen.
In Slikken en stikken geven DE VERLEIDERS een second opinion over ons zorgstelsel. Over patenten, onbetaalbare medicijnen, draaideurpatiënten, prijsafspraken, faillissementen van ziekenhuizen en miljardenwinsten van verzekeraars en farmaceuten. Maar ook over de mens, die steeds ouder wil worden en zich daarmee uitlevert aan deze zorg-maffiosi. Binnenkort geven we al 30 procent van ons bruto binnenlands product uit aan de medische sector voor het leveren van een gevecht dat niet te winnen is. We gaan namelijk allemaal dood. Punt. Uit.
Kortom: dit wordt een pijnlijke avond. Heel pijnlijk. DE VERLEIDERS zijn terug met een voorstelling zonder verdoving.
2014–2015 / 2015–2016 / 2016–2017 Initiatiefnemer, schrijver en acteur
DE VERLEIDERS zijn back in business! Door de bank genomen is opnieuw een subtiele samensmelting van fictie en werkelijkheid. Om zowel van te smullen als te gruwelen. De voorstelling gaat over de wereld van ons geld en het beheer ervan. Na twee jaar research in de bankensector blijkt de uitkomst nog verbijsterender dan gevreesd. Door de bank genomen is een achtbaan aan informatie, sketches en monologen: een gitzwarte komedie, recht vanuit de hel. Het zou verschrikkelijk om te lachen zijn als het tegelijkertijd niet zo schrijnend was.
…een must see voor iedere Nederlander… De Telegraaf …een unieke vorm van documentair, satirisch theater…hilarisch theater De Volkskrant …hoogst lachwekkend en huiveringwekkend wáár tegelijk – satire op zijn best NRC Handelsblad Hoe theater je meedogenloos wakker schopt Dagblad van het Noorden …verrukkelijk gepresenteerd en gespeeld… Trouw
Verleiding en hebzucht aan de top van het bedrijfsleven. Een hedendaags koningsdrama aan de Zaan.
DE VERLEIDERS zijn terug in het theater! Na het overdonderende succes van de casanova’s van de vastgoedfraude, komen dezelfde makers met de val van een super-man, een spannende komedie over de boekhoudfraude bij het Ahold Concern. Over falend leiderschap, hebzucht en zonnekoning-gedrag aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven, inclusief de beslommeringen binnen de familie Heijn zelf. De formule van DE VERLEIDERS is bekend: het publiek blijft niet buiten schot. Met veel genoegen nagelen ze bestuurders met hun bonus-mentaliteit aan de schandpaal, maar de acteurs dagen jóu ook uit, want wil jij ook niet meer voor minder?
DE VERLEIDERS: de val van een super-man gaat terug naar de financiële jubelstemming rond het jaar 2000. Ahold wordt voor het eerst geleid door een niet-Heijn; Cees van der Hoeven tovert het concern om tot één van de grootste retail-multinationals ter wereld. Maar dan blijkt het succes een grote illusie en komt de grootste boekhoudfraude ooit uit. Binnen één dag keldert het aandeel Ahold met zestig procent en verdampt er acht miljard euro. Van der Hoeven heeft het meest solide bedrijf van Nederland aan de rand van de afgrond gebracht en alle kopstukken van de familie komen samen voor beraad op Pudleston Court, het Britse landgoed van de oude Heijn. De val van een super-man is een zinderende voorstelling met een fantastische apotheose. Een regelrechte AH-erlebnis!
Hilarisch, virtuoos en intelligent totaaltheater Algemeen Dagblad Veel goede grappen Het Parool Een soepel gespeelde, toegankelijke komedie De Telegraaf
2012-2013 / 2013-2014 Initiatiefnemer, schrijver en acteur
Dit is geen gewoon toneelstuk, dit is een belevenis, een verleidelijke komedie gebracht door de crème de la crème van acterend Nederland. En met niemand minder dan Pierre Bokma in de hoofdrol!
Vijf charmante acteurs spelen de sterren van de hemel als de mannen om wie het draaide in het proces van de grootste fraudezaak die Nederland ooit heeft gekend. Duivels-charmante zakenmannen uit de vastgoedwereld die dikke deals sluiten, in de boeien worden geslagen, in een hel van rechtbankprocedures terechtkomen en worden veroordeeld.
De mannen spelen vet en vaak over de top, maar in dit geval is het volkomen gerechtvaardigd Het Parool Vastgoedfraude als flitsend toptheater De Volkskrant De Verleiders pakken je in De Telegraaf
Theaterspektakel over arm en rijk, een voorstelling van Tom de Ket.
Na het grote succes van 2016 keerde Het Pauperparadijs in de zomer van 2017 terug in Veenhuizen! Meer dan 90.000 bezoekers genoten van dit theaterspektakel, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Suzanna Jansen en geschreven en geregisseerd door Tom de Ket (o.a. ‘De Verleiders’ en ‘de Drentse Bluesopera’). In de hoofdrollen onder meer Dragan Bakema, Paul Kooij en Steyn de Leeuwe. Met muziek van Lavalu & de pauperband en 30 man ensemble!
Het Pauperparadijs kreeg een vervolg in Amsterdam. De voorstelling was in de zomer van 2018 de hele maand juli te zien in Koninklijk Theater Carré. Voor Carré werd de voorstelling volledig aangepast aan de extra mogelijkheden die het unieke theater biedt. Scenograaf Michiel Voet maakte hiervoor een spectaculair ontwerp. De muzikale begeleiding was opnieuw in handen van componist en bandleider LAVALU met de Pauperband. Opgeteld met de voorstellingen in Drenthe hebben meer dan 130.000 mensen Het Pauperparadijs mogen ervaren.
De voorstelling vertelt een van de meest dramatische, verborgen verhalen van Nederland en wordt gespeeld op de historische locatie waar de geschiedenis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Het verhaal is niet alleen historisch accuraat, maar tegelijkertijd uiterst actueel.
Na het lezen van het boek, raakte theatermaker Tom de Ket diep onder de indruk van de familiegeschiedenis. Samen met Suzanna besloot hij het boek om te zetten in een theatervoorstelling waarin Teunis centraal staat.
“Met zijn script en regie van Het Pauperparadijs, opgevoerd voor de poorten van gevangenismuseum Veenhuizen, reikt De Ket opzichtig naar een Hollandse versie van Les Misérables: totaaltheater met musicalallure en een sociaal kloppend hart. Dat levert zeker een bevlogen voorstelling op, met machtige decorwisselingen op historische grond, maar ook ongegeneerd moralisme en geforceerde parallellen met deze tijd.” De Volkskrant
Op een nacht in 1826 worden alle kinderen van het Aalmoezeniersweeshuis in Amsterdam gedeporteerd, waaronder Teunis en zijn broertje en zusje. De politie zet ze op een schip over de Zuiderzee naar Veenhuizen. De ouders van Teunis, die hun kroost uit armoede hebben afgestaan, zijn radeloos. Teunis houdt de moed erin, ondanks dat zijn broertje de barre reis niet overleeft. Teunis wordt verliefd op bewakersdochter Cato. Ze overwinnen het standsverschil en vertrekken uit Veenhuizen. Door tegenslagen moeten ze echter met hangende pootjes terugkeren. Teunis is murw geslagen, maar Cato wil nog steeds ontsnappen. Over hun hoofden heen converseren twee heren over het heropvoeden van de paupers. In onze interpretatie blijkt Veenhuizen het resultaat te zijn van een weddenschap: prins Willem, de latere koning Willem II, denkt dat er met het lage volk niets valt aan te vangen, generaal Johannes van den Bosch wil het tegendeel bewijzen. Ze schuiven op hun speelveld met situaties, regels en mensen om het effect te testen.
O die zee, ‘een homerische rockopera’ was muziektheater – een moderne bewerking van Homerus’ klassieke Odyssee – werd uitgevoerd in de gracht van Fort Rammekens aan de Westerschelde in augustus 2014.
‘O die zee’ is een hedendaags muziektheater-spektakel – een moderne bewerking van Homerus’ klassieke Odyssee – uitgevoerd in de gracht van Fort Rammekens aan de Westerschelde. Tijd en plaats van handeling is in onze Odyssee afwijkend: ‘O die zee’ speelt zich geheel af in Zeeland, o.a. geïnspireerd door het boek van Iman Jacob Wilkens (1990), die de omzwervingen van Odysseus naar het Atlantische gebied verwijst. Het speelt zich af in het imposante decor van Fort Rammekens met achter ons de omliggende havenindustrie en de Westerschelde. We vertellen het verhaal over een in het hier en nu ronddwalende jonge Zeeuw.
De muziek van ‘O Die Zee’ komt op een bijzondere manier tot stand, via een nog nooit eerder vertoond samenwerkingsverband. De liedteksten die Huub van der Lubbe speciaal schreef voor ‘O Die Zee’ zijn voorzien van muziek door prominenten en talenten uit de Nederlandse popmuziek. Het rijke resultaat van deze samenwerking wordt daarna vormgegeven en gecoördineerd door Tom de Ket (scenario/regie), Huub van der Lubbe (songteksten) en Robert Jan Stips (arrangementen en muzikaal leider). Het uiteindelijke geheel wordt uitgevoerd door de professionele acteurs/vocalisten en een professionele band (Ocobar), in samenwerking met lokale talenten en koor en ensemble.